Henkilö- ja pakettiautojen suurimmat vastuullisuusvaikutukset
Julkisen sektorin ajoneuvohankinnat koskevat niin henkilöautoja, pakettiautoja kuin raskasta kalustoa. Ajoneuvo- ja polttoaineteknologia ovat kehittyneet merkittävästi ja ympäristövaikutuksiltaan parempia vaihtoehtoja löytyy varsinkin pienten ja keskisuurten henkilöautojen kokoluokasta.
Auton elinkaarenaikaisesta energiankulutuksesta ja päästöistä 80–90 % tulee autoa ajettaessa ja vain 10–20 % valmistuksesta. Uuden auton valinta vaikuttaa siis suuresti tieliikenteen päästöihin ja energiankulutukseen.
Ajoneuvojen merkittävimmät ympäristövaikutukset ovat hiilidioksidipäästöt sekä terveydelle haitalliset hiukkaspäästöt. Yli 90 prosenttia kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tieliikenteessä ja tästä 60 prosenttia henkilöautoista. Yli puolet terveydelle haitallisista hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä.
Vaikka merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät ajoneuvojen käytön aikaisista päästöistä, ajoneuvon elinkaaren aikana syntyy kuitenkin paljon muitakin haitallisia ympäristövaikutuksia. Nämä liittyvät esimerkiksi raaka-aineiden louhintaan, ajoneuvon käytöstä ottamiseen sekä renkaiden ja voiteluöljyjen haitallisiin aineisiin. Vaikka ajoneuvot kehittyvät koko ajan ympäristön kannalta paremmiksi, ajoneuvojen ja liikenteen määrä on kuitenkin ollut jatkuvassa kasvussa.